Autogwarancje.pl

mechanik sprawdzający poziom płynów w samochodzie

Wymiana Elementów eksploatacyjnych – Czy to ważne?

Czy często trzeba wymieniać olej w silniku? Czy trzeba zajmować się wymianą rozrządu w krótkich odstępach czasu? Czy wymiana oleju w skrzyni biegów jest w ogóle istotna?
Te pytania do lat nurtują kierowców samochodów. Odpowiedź na nie jest jednoznaczna: często wystarczy zajmować się tymi elementami zgodnie z zaleceniami, niekiedy jednak wymianę warto wykonać znacznie wcześniej niż sugestie producentów.
Gdzie można znaleźć zalecenia? Jest kilka możliwości : można szukać u mechaników zajmujących się daną marką i znających ją dobrze, na forach internetowych lub kierować się po prostu zdrowym rozsądkiem.
Każdy z producentów danej marki udostępnia wskazania obsługowe. Standardowi użytkownicy samochodów najczęściej sprawdzają tylko podstawową tabelkę z opisaną częstotliwością wymian. Tymczasem oprócz tabelki możemy znaleźć dodatkowe opisy, które są pomijane – np. producent może sugerować wymianę oleju silnikowego dwa razy częściej, gdy samochód jest eksploatowany w mieście lub gdy do samochodu jest doczepiona przyczepa lub jest po prostu dodatkowo obciążony. Filtry trzeba wymieniać częściej, gdy pojazd znajduje się w miejscu gdzie jest dużo kurzu i pyłu.
Takich podstawowych sytuacji, nie koniecznie nierealnych, może być znacznie więcej – na początku należy się zastanowić czy eksploatacja samochodu nie przypomina któryś z tych sytuacji.
Częstym błędem użytkowników samochodów jest sugerowanie się wytycznymi producentów do swojego pojazdu. Należy pamiętać, że wytyczne odnoszą się do całkowicie sprawnego auta. Jeśli któryś z podzespołów zaczyna podupadać jest mu potrzebna znacznie dokładniejsza opieka.

Producenci starają się jednak ograniczać obsługę, dlaczego? Producent odpowiada za pojazd głownie w czasie gwarancji. Jeśli silnik po tym czasie popsuje się lub zacznie „brać olej” to…dobrze. Serwisowi opłaca się znacznie bardziej naprawić skomplikowaną usterkę.
Bardzo często można spotkać się z sytuacjami, gdzie wydłużanie okresu między przeglądami jest rzeczą zupełnie normalnym. Patrząc na większe firmy, które w swojej flocie mają kilkadziesiąt pojazdów – menadżerowi znacznie bardziej opłaca się zrobić jeden przegląd w ciągu 2 lat. Potem , gdy samochód zostanie sprzedany po eksploatacji zawsze może podeprzeć się tym, że serwisował pojazd w ASO (a kogo to interesuje, że był to tylko 1 przegląd). Sytuacji, która niekiedy zmusza użytkowników samochodów do rzadkich przeglądów jest też umiejscowienie ASO. W mniejszych miejscowościach często jest bardzo niewielki wybór serwisów.

Elementem, który należy najczęściej wymieniać jest olej w silniku. Jego temat przelewa się przez wiele forów i artykułów. Z niczego nie zdający sobie sprawy klient pomyśli „Skoro producent zaleca wymianę co 20000km, po co robić to wcześniej?”. Natomiast producent na pewno nie wziął pod uwagę, że w samochodzie takiego klienta DPF zużywa się znacznie częściej, bo nie jest to nowe auto oraz, że jest on eksploatowany na gazie. W takiej sytuacji wymiana zgodnie z zaleceniami producenta może mieć zastraszające skutki dla klienta. Warto również pamiętać, że sprawność samochodu pogarsza się wraz z przejechanymi kilometrami.

Częstym tematem na forach internetowych dotyczącym eksploatacji są również zamienniki. W serwisach w ASO do samochodu w razie usterki są montowane oryginalne części, natomiast co dzieje się później gdy samochód nie jest serwisowany w ASO? Najczęściej montuje się zamienniki. Jeśli są to zamienniki z górnej półki cenowej, porównywalne jakościowo do oryginalnych część jest to wygrana sytuacja. Natomiast problem zaczyna się gdy mechanik zamontuje do samochodu części wątpliwej jakości. Czasami mechanik jest zmuszony założyć taki zamiennik, nie koniecznie z oszczędności. Na rynku mogą być nie dostępne zamienniki dobre jakościowo – a klient naciska, że potrzebuje samochodu „na wczoraj”.
Firma określająca częstotliwość wymiany elementów eksploatacyjnych i płynów bierze pod uwagę okres eksploatacyjny całego pojazdu. Jeśli silnik nie da rady przepracować więcej niż zaleca producent, to po co w ogóle dbać o skrzynie? Takie „zachodnie” podejście do tematu w naszej sytuacji nie do końca się odnajduje. Nasz mechanik po niewydolności silnika zastąpi go na inny, więc nie dobrze gdy skrzynia rozleci się chwilę potem.

Co mówi producent a co mechanicy?

WYMIANA OLEJU W SILNIKU:
PRODUCENT: 30 TYS KM LUB 2 LATA
MECHANIK: 15-20 TYS. KM LUB ROK
Zużyty olej trzeba zabezpieczyć i oddać to utylizacji. Podczas wymiany oleju należy założyć nowy filtr.

FILTR PALIWA W DIESLU:
PRODUCENT: 60 TYS KM LUB 4 LATA
MECHANIK: 15 TYS KM LUB ROK
Resztki oleju napędowego należy przelać do przeźroczystego naczynia i sprawdzić czy znajduję się w nim dużo wody – jeśli tak należy przeczyścić zbiornik.

WYMIANA ROZRZĄDU
PRODUCENT: 60-240 TYS KM LUB 6-12 LAT
MECHANIK: O POŁOWĘ KRÓCEJ
Pasek rozrządu zmieniamy zawsze w komplecie z rolkami prowadzącymi i napinającymi

WYMIANA FILTRÓW POWIETRZA
PRODUCENT: 30-90 TYS KM LUB 4 LATA
MECHANIK: PODCZAS PRZEGLĄDU

WYMIANA PŁYNU CHŁODZĄCEGO
PRODUCENT: BEZTERMINOWO
MECHANIK: CO 5 LAT LUB CO 100 TYS KM
Zazwyczaj po wymianie płynu chłodzącego należy odpowietrzyć układ

WYMIANA OLEJU W AUTOMATYCZNEJ SKRZYNI
PRODUCENT: NAWET BEZ WYMIANY
MECHANIK: CO 80-100 TYS KM
Zaleca się tzw. „dynamiczną” wymianę oleju. Przy tej metodzie mamy pewność, że cały olej został zastąpiony świeżym

WYMIANA OLEJU W MANUALNEJ SKRZYNI
PRODUCENT: NAWET BEZ WYMIANY
MECHANIK: CO 80-100 TYS KM