Tego oczekuje rynek! Rzadsze przeglądy i wymiany oleju to niższe koszty eksploatacji – tak na to patrzą np. zarządcy flot. Co natomiast z naszymi prywatnymi samochodami? Czy takie rozwiązanie jest dla nas korzystne?
Aby dobrze przyjrzeć się całej sprawie, na początku zadajmy sobie ważne pytanie:
Dlaczego warto wymieniać olej silnikowy?
Olej w naszym samochodzie pełni bardzo ważne funkcje. Jest on odpowiedzialny przede wszystkim za chłodzenie silnika, utrzymywanie go w czystości oraz klika innych kwestii. Olej zapobiega odkładaniu się we wnętrzu silnika produktów spalania, które dostają się do oleju w czasie pracy jednostki. Zadbany silnik to szczęśliwy samochód.
Podczas pracy silnika olej ma klika możliwości zużycia, poniżej niektóre z tych sposobów:
-elementy silnika poddane dużej temperaturze ( np. turbosprężarka) podczas swojej pracy utleniają olej – Olej starzeje się
– w każdym oleju znajdziemy dodatki zmieniające lepkość. Pozwalają one na panowanie nad zmianami temperatury. Po długiej pracy oleju praca polimerów pogarsza się i zmniejsza kontrolę nad zmianami lepkości oleju podczas zmian jego temperatury.
– olej posiada również dodatki, dzięki którym nie pieni się podczas pracy oraz kontrolujących temperaturę płynięcia. Podczas pracy oleju te dodatki wyczerpują się.
– ilość rozproszonej sadzy jest uzależniona od bazy olejowej oraz stanu dodatków dyspergujących, a dodatki czystościowe rozpuszczają osady wysoko i nisko temperaturowe, podczas eksploatacji silnika te dodatki wyczerpują się.
– podczas pracy olej zmniejsza swoją zasadowość bo przyjmuje siarkę z paliwa. Siarka zmieni odczyn oleju na kwaśny, jeśli nie zostanie on w porę wymieniony i rozpocznie się zjawisko korozji oraz szlamienie czy żelowanie oleju.
Co się stanie jeśli nie będziemy wymieniać oleju lub będziemy wymieniać go bardzo rzadko? Nasz silnik będzie chroniony nieprawidłowo. Spadnie zasadowość i ogólna wytrzymałość filmu olejowego na ścinanie. W takich warunkach silnik nie będzie miał należytej ochrony. Nawet najlepszy olej nie jest w stanie zachować swoich właściwości w nieskończoność. Czas wymiany oleju proponowany przez producentów aut mają pewien zakres tolerancji, ale nie warto czekać do ostatniej chwili.
Czym jest serwis oleju long-life?
Użytkownicy samochodów często myślą, że jest to typ oleju, jest to jednak tryb serwisowania silnika. Jak to działa? Założenie jest takie, że możemy bez wymiany oleju przejechać 30000km lub wymieniać olej co dwa lata. Taki tryb użytkowania silnika wymaga specjalistycznych olejów, które spełniają wymogi producentów silnika. Takie specjalistyczne oleje są potocznie nazywane „Long-Life” Samochody serwisowane co 30 tys. km w większości przypadków bez problemu dojeżdżają do trzeciej wymiany oleju. Potem… różnie bywa,
W systemie LongLife długości okresów między przeglądami ustalane są według wskazań zamontowanego w aucie komputera pokładowego, który dokonuje diagnozy parametrów cieczy smarnej na podstawie warunków pracy silnika i sił, jakim jest poddawany. Oznacza to, że LongLife określa górną granicę przydatności oleju, a faktyczny moment jego wymiany może nastąpić dużo szybciej.
Dlaczego niektórzy decydują się na tryb Long-Life?
Głównym założeniem przeglądu Long-Life jest oszczędność czasu i obniżenie kosztów eksploatacji samochodu. Rzadsze wymiany oleju to mniejsze koszty związane z jego zakupem i wymianą. Bardzo często korzystają z tego kierowcy użytkujący intensywnie swoje pojazdy. Jeśli weźmiemy pod uwagę firmową flotę składającą się z 30 pojazdów, to korzyści zaczynają nabierać pokaźnych kształtów. Rzadkie wizyty w serwisie to większy komfort eksploatacji auta i mniej dni, w których pojazd jest wyłączony z użytku.
Dlaczego Long-Life jest złym pomysłem?
Olej jest niezbędny do funkcjonowania każdego samochodu. Długotrwałe stosowanie zużytego oleju może spowodować kosztowne usterki całego układu napędowego. Oszczędności uzbierane na przeglądach Long-Life z pewnością nie pokryją wymiany osprzętu –zatartej turbosprężarki, zużytych tłoków, uszkodzonych panewek i cylindrów czy mechanizmu zmiennych faz rozrządu.
Stosując serwisowanie silnika samochodu w trybie Long-Life zmniejszasz jego wytrzymałość
Przy każdej wymianie oleju zaleca się również założenie nowego filtra, którego zadaniem jest wyłapywanie większości zanieczyszczeń. Przy trybie Long-Life flitr jest wymianiany rzadziej, w konsekwencji oznacza to, że skuteczność zanieczyszczonego materiału filtrującego już po połowie dystansu jest równa zeru.
Użytkowanie samochodu w trybie Long-Life w teorii mają być bardziej oszczędne w stosunku do pieniędzy i czasu dla użytkownika. Rzeczywistość natomiast , jest zupełne inna. Wydłużone okresy serwisowe są korzystne dla pierwszego właściciela samochodu, o ile pozbędzie się go w odpowiednim momencie. Olej, który zlewa się z samochodów po pokonaniu 30 tys. km, często bardziej przypomina już smołę niż olej. Jeśli tak ważne jest, by olej starannie i precyzyjnie dobierać do wymagań silnika, to chyba korzystanie z oleju, który dawno utracił pierwotne właściwości, też może silnikowi zaszkodzić, prawda?
Dbajmy o swoje samochody w należyty sposób.