Kupno używanego samochodu wiąże się obecnie z dużym ryzykiem, dlatego bardzo ważne jest, aby kupujący nie zapominał o konieczności sprawdzenia stanu technicznego pojazdu. Weryfikacja pojazdu po numerze VIN i zbadanie jego dokumentacji jego to podstawowe czynności przy zakupie samochodu, jednak nie są one w stanie przedstawić nam wszystkich znaczących szczegółów dotyczących stanu technicznego pojazdu. Nie dowiemy się zbyt wiele na temat stylu jazdy poprzedniego właściciela czy sposobu codziennej eksploatacji pojazdu – czy samochód poruszał się zazwyczaj po asfaltowych, miejskich drogach czy też pokonywał wiejskie off-roady. Od sprzedającego zazwyczaj usłyszymy uspokajające zapewnienia w stylu „żona tylko dzieci do szkoły woziła” lub „auto zimy nie widziało, stało w ciepłym garażu”. Nie trzeba mówić, że takie zapewnienia mogą nie mieć wiele wspólnego z prawdą. Wskazówek dotyczących faktycznego stanu pojazdu i jego dawnej codzienności możemy szukać przyglądając się poszczególnym elementom samochodu. W tym artykule skoncentrujemy się na poradach dotyczących stanu opon.
Sprawdzenie stanu technicznego opon to bardzo ważna czynność dla kupującego samochód. Pierwszą, oczywistą przyczyną jest fakt, że jeśli opony w pojeździe są w złym stanie to do kosztów poniesionych w związku z kupnem samochodu dochodzą koszty kupna nowego ogumienia w niedalekiej przyszłości. Drugą, znacznie ważniejszą przyczyną, której jednak nie wszyscy kupujący są świadomi, jest fakt, że stan opon bardzo wiele mówi nam o przeszłości samochodu i może nas ostrzec o przyszłych konsekwencjach, wadach ukrytych czy dodatkowych kosztach.
Minimalna głębokość bieżnika w polskim prawie drogowym to 1,6 mm, w praktyce jednak bieżnik powinien mieć minimum 3 milimetry w oponach letnich oraz 4 milimetry w oponach zimowych. Warto jednak zwrócić uwagę nie tylko jak bardzo starty jest bieżnik, ale też GDZIE jest on starty, ponieważ może nam to znacznie ułatwić rozszyfrowanie przeszłości samochodu.
Bieżnik starty w środkowej części
Bieżnik zużyty w środkowej części opony może oznaczać dwie rzeczy – w oponach było zbyt wysokie ciśnienie lub kierowca jeździł bardzo agresywnie. Jeśli podejrzewamy pierwszą opcję warto mieć na uwadze możliwość uszkodzenia elementów zawieszenia, które zazwyczaj są spowodowane jazdą ze zbyt wysokim ciśnieniem w oponach. Druga przyczyna jest jednak jeszcze mniej optymistyczna – jeśli podejrzewamy że poprzedni właściciel „piłował” auto należy martwić się o zużycie silnika, elementów zawieszenia czy problemów z układem hamulcowym.
Bieżnik starty po brzegach
Bieżnik wyglądający tak jak na powyższej grafice, tj. starty na brzegach może oznaczać, że właściciel jeździł na niedopompowanych oponach lub, co gorsza, samochód jeździł z dużym obciążeniem. W pierwszej opcji możemy zatem wnioskować, że samochód mógł odwiedzać wulkanizatora w celu naprostowania lub będzie musiał odwiedzić go w przyszłości. Druga możliwość, obciążania samochodu może sugerować obawy o układ korbowo-tłokowy, zawieszenie, skrzynie biegów lub półoś.
Bieżnik starty z jednej strony
Taki stan opony prawdopodobnie jest spowodowany przez czynniki wewnętrzne takie jak problemy z zawieszeniem (najczęściej winny jest wahacz) lub źle ustawiona zbieżność kół. Opona od zewnętrznej strony jest bardzo dobrze widoczna, więc ewentualne zużycie bieżnika będzie łatwe do dostrzeżenia. Częściej jednak problem ten występuje po wewnętrznej stronie opony, dlatego łatwo go przeoczyć.
Bieżnik starty miejscowo
Zużycie opony w taki sposób może wskazywać na wiele negatywnych czynników wewnętrznych w oglądanym pojeździe, m.in. na złe wyważenie kół, nieodpowiednią geometrię samochodu lub też na awarię układu hamulcowego, m.in. problemy z systemem ABS. Takie zużycie bieżnika jest nieregularne, może wystąpić w różnych odstępach opony i często nie jest widoczne na pierwszy rzut oka.
Podsumowując, sprawdzenie opon w samochodzie, który zamierzamy kupić, może nam wiele powiedzieć na temat przeszłości pojazdu, jego stanu technicznego, możliwych wad czy kosztów, jakie będzie trzeba dodatkowo ponieść. Jeśli planujesz kupić samochód i nie chcesz dać się oszukać, zdobądź wiedzą jak dobrze kupić sprawny, używany samochód zapoznając się z naszym nadchodzącym poradnikowym e-bookiem. Zostaw nam swoje dane kontaktowe i otrzymuj od nas niezbędne informacje.
Oczywiście sprawdzenie samochodu przed zakupem to podstawa, należy jednak mieć na uwadze, że nie jest to stuprocentowa ochrona przed kupnem niesprawnego samochodu, ponieważ mogą w nim występować wady ukryte, które są bardzo trudne, a czasami niemal niemożliwe do wykrycia przed ujawnieniem się konsekwencji nieprawidłowości w postaci poważniejszych uszkodzeń. Dlatego, kupując używany samochód, warto rozważyć zakup gwarancji na ten pojazd, która uchroni nabywcę przed możliwymi finansowymi konsekwencjami wad ukrytych w pojeździe. Zapoznaj się z naszą ofertą i wybierz autogwarancję najbardziej dopasowaną do Twoich potrzeb.